topbry

FARVER: Find ud af, hvor og hvordan festen skal holdes, og undersøg i god tid om lokalet er ledigt! Det er vigtigt at vælge en farve, som står godt til lokalet og som I begge godt kan lide. Gennemgå Jeres farver, så alt kommer til at harmonere i indbydelser – bordkort – menukort – risposer -dug – servietter – lys – blomsterdekorationer – brudebuket – og pyntning af kirke. I kan vælge at sætte Jeres personlige præg på festen ved selv at lave indbydelser – bordkort – menukort – risposer – små gaveæsker til Jeres gæster i de farver , som I har valgt til Jeres bryllup. Indbydelsen er førstehåndsindtrykket af festen og skal gerne sendes ud 8 uger før brylluppet. Det er en god ide at sende en ønskeliste ud sammen med indbydelsen, som også laves i samme stil og farve som f,eks, bordkort og menukort! eller skrive i indbydelsen at gaveønsker kan rekvireres hos navn og tlf. på en man har spurgt på forhånd vil stå for det, en rigtig god ide da gavekordinatoren kan arrangerer evt. gaveønsker af større beløb ved at sammenlægge beløbne fra flere af gæsterne. Efterhånden er det også blevet ret almindeligt at lave takkekort i samme stil, som den perfekte afslutning på en god fest.

PLACERING: Ved de fleste bryllupper sidder man i hestesko,men det er også blevet ret almindeligt at sidde ved runde borde, med 8-10 personer ved hvert bord. Sidder man ved runde borde, kan man vælge, at selve Brudebordet er aflangt og at kun den nærmeste familie sidder med ved dette bord. Herfra kan alle gæsterne så se Brudeparret, for det er jo det, det hele drejer sig om denne dag. Som ekstra pynt ved  Brudebordet ser det flot ud at lægge tyl langs med bordet, hvor man samler tyllet med nogle store sløjfer for enden. På midten ud for der hvor Brudeparret sidder, lægges brudebuketten og på hver side stilles lysestager.
Dugen skal gå ca. 25cm. ned fra bordkanten, og man skal beregne ca. 60cm. til hver person. Dekorationerne må ikke være for høje, men gerne aflange og fylde hen af bordet med f.eks. grønne blade. Hvis det er enkelte lysestager, man vælger, bør man altid sætte to stager ved siden af hinanden, da det giver et flottere resultat. Husk at bruge lys, der brænder længe, og som ikke drypper. De må gerne være 35cm. høje, så de er over hovedhøjde, når man sidder ned.

BORDDÆKNING: Hvis bordet er bredt nok, kan man have en dæktallerken. Ellers kan man vælge en hovedretstallerkenmed en ca. 24cm. blondemellemlægsserviet, hvor man øverst stiller en forretstallerken med en 17cm. blondeserviet. Bestikket, man først skal spise med, ligger altid yderst. Hvis man skal have suppe til forret, lægger man således først to almindelige knive og og derefter suppeskeen på højre side af tallerkenen. På venstre side dækker man op på samme måde med to gafler. Det ser lidt pænere ud, hvis man forskyder bestikket lidt af hinanden. Dessertskeen og gaflen lægger man foroven af tallerkenen men med skafterne modsat hinanden. Glassene placeres i den rækkefølge de skal bruges, fra højre til venstre. Først hvidvin – rødvin – dessertvin. Hvis man har vandglas på, skal det stå yderst til venstre bag vinglassene.

SERVIET: Hvis man selv står for opdækningen, bør man huske at tage højde for,hvilken forret man skal have. Har man en forret, der står på bordet, vælger man en serviet, der evt. kan sættes i glasseteller “Brudelyset”, som sættes til venstre af kuverten, og som ikke fylder så meget.

BORDKORT OG BORDPYNT:Man kan vælge at købe sine bordkort og bordpynt færdig lavet, eller man kan designe det hele selv. Vi viser her et forslag til, hvordan man kan lave smarte bordkort – menukort hvor man indeni kan sætte menuen og velkomst – velbekommesang – rispose – og pynt til lysene.